gadżety reklamowe, akcesoria reklamowe

Gadżety reklamowe – zbędny wydatek czy składnik sukcesu?

 

W ofertach wielu agencji, drukarni i sklepów internetowych pojawia się kategoria – gadżety reklamowe. Wśród nich znaleźć można coraz więcej rzeczy, które mogą zostać oznakowane dowolnym symbolem, logiem czy nazwą firmy. Im bardziej skomplikowany projekt na wyróżniającym się gadżecie tym wyższa cena, w pewnym momencie można dojść do wniosku, że zamówienie kilkudziesięciu ciekawych i nowoczesnych „zabawek” z logiem wyniesie nas stanowczo za dużo, a tak naprawdę jest to tylko kolejny wydatek. Czy faktycznie można czasem zrezygnować z gadżetów czy jednak są niezbędne?

Ważną kwestią przy próbie odpowiedzi na wyżej postawione pytanie jest to jaki jest charakter naszej działalności. Jeśli operujemy na rynku detalicznym, posiadamy placówki handlowe, sprzedajemy towar i codziennie przez nasz lokal przechodzi masa klientów to warto skupić się poza dobrą obsługą klienta, dostępnością produktów na półkach i wyglądem placówki na umacnianiu pozycji marki wśród klientów. Każdy przedsiębiorca w takiej sytuacji chce aby klienci do niego wracali, więc gdy spełnione zostaną wszystkie wymogi dotyczące obsługi warto jeszcze poza lokalem również przypominać klientom o firmie, być obecnym w innych sytuacjach, gdy dokonali zakupów i w przyszłości mogą jeszcze wrócić. W takiej sytuacji idealnie sprawdzają się właśnie gadżety reklamowe, np. oznakowane torby reklamowe, w które pakujemy zakupy, drobne upominki dołączane do zakupów, zapalniczki lub długopisy z naszym logiem w przystępnej cenie (np. w przypadku sklepów spożywczych, w których i tak takie produkty są w sprzedaży). Dodatkowo pewne grupy gadżetów mogą same w sobie być swoistą nagrodą dla klienta za odpowiednio duże zakupy, np. pendrive, zegar naścienny, kalendarz, kubek, są to takie produkty, z których konsumenci mogą korzystać codziennie i obcować z naszą marką.

Inna sytuacja ma miejsce gdy naszymi klientami są przedsiębiorcy, np. działamy na rynku b2b. Wówczas używanie i przekazywanie pewnych gadżetów może zostać źle odebrane, np. proponujemy kubek z naszym logo gdy prowadzamy negocjacje biznesowe w sprawie zamówienia na bardzo dużą kwotę, a my sami jeszcze mamy brelok, spinki i długopis typu Cosmo. W takim przypadku oczywiście wszystkie standardowe typy gadżetów są nie na miejscu, natomiast warto czasem dowiedzieć się czy drukarnia lub agencja reklamowa, w której chcielibyśmy zamówić gadżety reklamowe nie posiada w ofercie czegoś specjalnego i unikatowego, pasującego do naszego charakteru działalności. Wbrew pozorom klienci korporacyjni również docenią kontrahenta, który może zaproponować wyszukane pióro z grawerowanym logo, używa wysokiej jakości personalizowanego wizytownika lub posiada u siebie w biurze ciekawe, nowoczesne gadżety elektroniczne.

Z drugiej strony może też dojść do sytuacji, w której zamawiamy dużą ilość różnych gadżetów, proponujemy je naszym klientom w najbardziej odpowiednich sytuacjach, nagradzamy za lojalność do marki, korzystamy z propozycji coraz to nowszych i ciekawszych produktów firmowych, a nasz biznes wciąż na tym nie korzysta, bo klienci nie wracają lub nie dokonują już takich dużych zakupów, wówczas stwierdzamy, że trzeba obniżyć koszty i zwykle w pierwszej kolejności pada na reklamę. Niekiedy jest to krok błędny, gdyż bez dokonanej analizy przyczyny niepowodzenia ucinamy wydatki w tym dziale, który stanowi o naszej rozpoznawalności. Może się okazać, że nasi konkurenci po prostu obniżyli ceny, jest nowa grupa produktów. którą konsumenci chętniej wybierają, a której u nas nie ma lub zwyczajnie inne dodatkowe, ważne dla klientów warunki zostały spełnione w innym miejscu. Całkowite ucięcie w tym przypadku wydatków na reklamę tylko pogrąży nasz biznes, warto zamiast tego szukać przyczyn problemu, w ciężkiej sytuacji trzeba szukać porad u specjalistów i dążyć do eliminacji źródła.

Gadżety reklamowe stanowią jeden z elementów całej mieszanki marketingowej, a konkretniej reklamy jako składowej marketingu przedsiębiorstwa. Rezygnując z ich posiadania tracimy możliwość promowania marki, czasem w zwykły, tradycyjny, może już oklepany, ale wciąż doceniany sposób (długopisy, kubki, koszulki z nadrukiem, itp), a czasem w ciekawy i wyróżniający na tle konkurencji (gadżety pro-eko, nowinki technologiczne, grawerowany metal/drewno, itp). Ilość korzyści jakie odniesie nasza firma z używania gadżetów reklamowych w dużej mierze zależy od profilu działalności, obsługiwanych klientów, produktów i usług jakie oferujemy, jednakże na każdym rynku i w każdej branży są takie grupy akcesoriów, które przynoszą nam zdecydowanie więcej pożytku, niż może się wydawać, w końcu chyba każdy lubi dostać coś za darmo.