reklama w małej firmie

Reklama w małej firmie cz. 1

Zakładając działalność gospodarczą lub prowadząc małą firmę naturalnym odruchem dla każdego będzie zastanowienie się nad wyborem formy reklamy odpowiedniej ze względu na rodzaj prowadzonej działalności i miejsce jej wykonywania. Wbrew pozorom powiedzenie „reklama dźwignią handlu” nie jest tylko pustym sloganem, wątpię w istnienie takiego przedsiębiorstwa na świecie, które od razu po starcie, bez wcześniej zdobytych kontaktów jeszcze przed założeniem, miało mnóstwo klientów i niesamowite przychody. Zakładamy firmę o której, oprócz nas, wie jeszcze rodzina i znajomi, czasem ktoś z nich skorzysta z naszych usług lub zakupi produkty „na dobry początek”, ale to czego chce każdy przedsiębiorca to nowi klienci. Jak ich pozyskać? Za pomocą reklamy!

W przypadku małych firm przy wyborze formy reklamy najbardziej niepewną rzeczą, z jaką często możemy się spotkać jest brak miarodajności naszych działań. Nie oznacza to, że nie da się zbadać ilu klientów dowiedziało się o naszej ofercie z banera wiszącego na płocie, czy z rozdanych ulotek na ulicy, problem leży raczej w dostępnych środkach pieniężnych i czasowych. Jeśli już zainwestujemy w wybrane formy reklamy to zwykle nie mamy czasu samodzielnie każdego klienta po kolei przepytywać skąd dowiedział się o naszej firmie, nie zlecimy tego również firmie zewnętrznej, bo koszt takiej usługi przekroczy cały nasz budżet marketingowy. Aby zminimalizować ryzyko wydania środków na nieefektywną dla nas reklamę warto wcześniej przeanalizować wszystkie czynniki, zidentyfikować głównego, potencjalnego klienta, do którego chcemy dotrzeć, wytypować kilka kanałów dotarcia do niego i przeliczyć jakimi środkami dysponujemy, aby nie wydać bezsensownie wszystkiego co mamy na jeden billboard w centrum miasta.

Skoro wiemy już, że trzeba się reklamować i że mamy różne formy to nasuwa się pytanie – z czego skorzystać? W jaki sposób reklamować swoją firmę, skoro już wiem kim jest mój potencjalny klient, jakimi kanałami chcę do niego docierać i ile mam na to środków? Aby odpowiedzieć na te pytania warto przeanalizować po kolei kilka typów reklamy, z jakiej warto skorzystać w przypadku małej firmy.

Reklama zewnętrzna

Banery

Jedna z najprostszych i relatywnie tanich form reklamy zewnętrznej. Banery zwykle wieszane są na płotach, na ścianach lub na większych konstrukcjach stalowych w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych i samochodów. Charakteryzują się dosyć długą żywotnością, szczególnie banery powlekane, dlatego w przypadku małej firmy warto się nad tym rozwiązaniem zastanowić. Spierać się można jedynie o ich efektywność, powieszenie jednego banera niekoniecznie spowoduje nawałnicę klientów, aczkolwiek dostęp do kilku dobrych lokalizacji w różnych częściach miasta sprawia, że ta forma „pracuje” dla nas cały rok i potencjalni klienci w wielu sytuacjach i miejscach są w kręgu oddziaływania reklamy. Poza kosztami druku i projektu liczyć się trzeba również z potrzebą uiszczenia opłaty miesięcznej/rocznej za dobrą lokalizację, dlatego jeśli nie spowoduje to dziury w naszym budżecie reklamowym to jak najbardziej baner jest ciekawą opcją. Jeśli natomiast nie stać nas na opłacanie dobrych lokalizacji, to warto zastanowić się nad miejscami nieco słabszymi jeśli chodzi o ruch, ale tańszymi lub nawet darmowymi.

Porada: czasami dobra lokalizacja jest już tak mocno zasypana reklamami innych firm, że nie warto w nią inwestować, bo przechodzący/przejeżdżający potencjalni klienci nie zdążą nawet zauważyć części przekazów w tak krótkim czasie, a istnieje szansa, że to właśnie będzie nasz baner.

Porada: jest to taka forma reklamy, z którą odbiorcy mają kontakt przez krótki czas, dlatego aby osiągnąć oczekiwane efekty lepiej czasami umieścić mniej informacji, ale wartościowych niż więcej czego się da, bo „wszystko jest ważne”. Zidentyfikujmy kluczowe zagadnienia i informacje biorąc pod uwagę naszą działalność i grupę docelową, zaplanujmy coś co przyciągnie chociażby na chwilę uwagę odbiorcy oraz wyróżnijmy to co ma potencjalny klient zapamiętać.. W ten sposób jest większa szansa, że cokolwiek z banera zostanie zapamiętane, niż jak wrzucimy logo i nazwę na połowie dostępnego miejsca, a na reszcie 4 numery telefonu, 3 emaile, 5 pobocznych dziedzin działalności i jeszcze kilka zdjęć.

Dla kogo baner: ze względu na uniwersalność i niską cenę nadaje się dla prawie każdej działalności, zależnie od pomysłu na jego wykorzystanie.

Kaseton

Umieszczany najczęściej na zewnątrz nad wejściem do lokalu stanowi przykład „inwestycji reklamowej” z uwagi na swoją dosyć wysoką cenę, w porównaniu np. do banerów. Mimo, że czasami trzeba sięgnąć do kieszeni głębiej to jednak w przypadku prowadzenia nastawionej na bezpośrednią obsługę klienta działalności w lokalu usługowym z wejściem od ulicy kaseton pełni bardzo ważną rolę informacyjną i reklamową. Nadaje profesjonalnego wizerunku firmie, podnosi konkurencyjność, przyciąga uwagę potencjalnych klientów i ułatwia odnalezienie placówki, szczególnie jeśli dodatkowo wybierzemy opcje kasetonu z LEDami, dzięki czemu, podobnie jak baner, ta forma reklamy działa dla nas przez cały rok i to bezpośrednio wskazując gdzie jest lokal, zarówno w dzień jak i w nocy. Poza kasetonem jednostronnym (zdj. 1), montowanym bezpośrednio do elewacji lub ramy, możemy jeszcze zastosować kaseton obustronny, tzw. semafor reklamowy (zdj. 2), który zapewnia nam dodatkową widoczność. Niezależnie od wykorzystanych materiałów i techniki wykonania (czy z licem napinanym czy frezowanym, czy z dibondu czy nie, itd) kasetony charakteryzuje długa żywotność, dlatego też jeśli mamy możliwości finansowe i zależy nam na przyciąganiu klientów do lokalu to warto zainwestować w tą formę reklamy.

kaseton reklamowy siedlce

(rys. 1)

kaseton siedlce

(rys. 2)

Porada: do kasetonu możemy zamontować czujnik zmierzchowy, dzięki czemu zautomatyzujemy proces podświetlania i wyeliminujemy niepotrzebny czas włączenia gdy, np. latem bardzo wcześnie się rozjaśnia, a kaseton bez czujnika świecić będzie aż do ręcznego wyłączenia (np. do przyjścia pierwszego pracownika do lokalu). Dzięki czujnikowi LEDy przestaną świecić tylko jak zacznie się rozwidniać, co w skali roku pozwoli nieco zaoszczędzić.

Dla kogo kaseton: głównie dla firm nastawionych na przyciągnięcie klienta do lokalu, działających przy ulicy lub przy innych ciągach komunikacyjnych (np. w galerii handlowej), m.in gastronomia, sklepy spożywcze, odzieżowe, specjalistyczne, banki, ubezpieczenia, telekomunikacja, fryzjerstwo, kosmetyka, itp. Jeśli nie dysponujemy takimi środkami aby zamówić kilkumetrowy, podświetlany kaseton, to możemy zastosować inne, tańsze rozwiązania, o których napiszemy w następnym artykule.

W kolejnych częściach cyklu „Reklama w małej firmie” przedstawiać będziemy inne przykłady reklamy zewnętrznej i wewnętrznej, a także wszelkie formy promowania małego przedsiębiorstwa.

Sprawdź również:

Reklama w małej firmie część 2

Jak wybrać nazwę firmy?

Gadżety firmowe – zbędny wydatek czy składnik sukcesu?

Rodzaje wizytówek

Pieczątki firmowe – nieobowiązkowe, ale przydatne