Reklama w małej firmie cz. 2

W pierwszej części poradnika „Reklama w małej firmie” (tutaj) opisaliśmy dwa przykłady reklamy zewnętrznej, którą z powodzeniem można stosować w niewielkim przedsiębiorstwie. W drugiej odsłonie cyklu kontynuujemy temat outdoor’u i być może dla niektórych zaskoczeniem będzie umieszczenie w tej kategorii billboardu, który każdemu kojarzy się raczej z kosztowną formą reklamy, jednakże czasami jest również osiągalny dla mikro i małej firmy. Dodatkowo również: szyldy oraz stojaki (potykacze) reklamowe.

Szyld reklamowy

Znany od wieków z uwagi na swoją prostotę i funkcjonalność. Szyldem zarówno można nazwać zwykłą tablicę z nazwą firmy jak i podświetloną płytę plexi z wygrawerowanymi i klejonymi folią literami. Jest to z pewnością bardziej uproszczona (jednowymiarowa) i tańsza forma reklamy niż kaseton, aczkolwiek również spełnia wszystkie funkcje informacyjno-reklamowe, których możemy oczekiwać. Szyldy wykonać można z plexi, drewna, laminatu, szkła, metalu czy dibondu, dodatkowo jest bardzo dużo sposobów ich wykończenia czy urozmaicenia, tak aby osiągnąć zamierzony efekt.

Porada: niewielki i prosty szyld jest relatywnie tani, a więc warto czasami zapytać o opcję „ekonomiczną” gdy nie posiadamy zbyt dużego budżetu a potrzebujemy oznakować lokal lub mamy okazję do umieszczenia tablicy reklamowej w dobrym miejscu.

Dla kogo szyld reklamowy: podobnie jak w przypadku kasetonu głównie dla wszystkich firm, którym zależy na przyciągnięciu klienta do lokalu, mieszącego się przy ulicy lub przy ciągach komunikacyjnych. Szyld pomaga zlokalizować placówkę lub wyróżnić się spośród kilku firm mieszczących się w jednym budynku/pasażu, itp.

Billboard

Terminem tym najczęściej określa się nośnik reklamy typu dużą oświetloną tablicę na ścianie/dachu budynku, na konstrukcji stale przymocowanej do gruntu lub przestawnej (np. przyczepa). Billboardy zwykle znajdują się w centrach miast, przy drogach o dużym natężeniu ruchu i wszędzie tam gdzie porusza się duża ilość ludności, szczególnie, że ta forma reklamy wciąż należy do skutecznych i efektywnych form outdooru. Billboardy zwracają na siebie uwagę, często są dużych rozmiarów, oświetlone w nocy, dobrze widoczne i w niezłej lokalizacji, a cena druku jest stosunkowo niewielka. Jedynym minusem jest konieczność zorganizowania montażu czy też klejenia, co przy kilku billboardach w trudno dostępnych miejscach na wysokości znacznie podnosi ich koszt. Dodatkowo problematyczne jest również znalezienie dogodnej i dostępnej lokalizacji w krótkim czasie, zwykle firmy wiążą się kilkumiesięcznymi umowami na udostępnienie miejsca reklamowego lub sami klienci wykupują tablicę na rok lub więcej, gdyż prowadzą ciągłą kampanie promocyjną.

Dla kogo billboard: w dużych miastach koszty najmu miejsca reklamowego w bardzo dobrej lokalizacji mogą przekraczać kilka tysięcy złotych miesięcznie i być zajęte na wiele miesięcy, a więc dla małej firmy z ograniczonym budżetem, mimo że dotrze do wielu potencjalnych klientów, jest to słaba inwestycja i niekoniecznie przynosząca dobre efekty. W mniejszych miastach stawki najmu zaczynają się od kilkuset złotych na miesiąc, a więc billboard wcale nie musi być nieosiągalny dla naszej małej firmy, szczególnie, że czasami właścicielem tablicy jest osoba prywatna, której zależy po prostu na stałym dochodzie i wynajęcie na dłuższy okres obniży koszt na miesiąc, a zaplanowanie kampanii z połączeniem kilku form reklamy (w tym billboardu) w mniejszym mieście może przynieść bardzo dobre rezultaty.

Stojaki reklamowe

Inaczej „potykacze reklamowe”, bardzo prosta, tania i funkcjonalna forma reklamy. Tworzone najczęsciej z aluminium zatrzaskowe stojaki jedno- lub dwustronne możemy ustawić w dowolnym miejscu i czasie, wymiana wydruku na nowy zajmuje dosłownie kilka sekund, dodatkowo zastosować można potykacz tablicowy, na którym treść piszemy kredą.

kaseton reklamowy siedlce

Dla kogo potykacze: używane najczęściej przez lokale gastronomiczne z uwagi na możliwość pisania kredą (na tablicowych) a więc codziennie można zmienić treść i dopasować do obecnie obowiązującej promocji czy wypisać po prostu ofertę dnia (np. zestaw obiadowy/lunch, itp), dodatkowo często spotykane w sklepach (zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz), aby zwrócić uwagę klientów na aktualną promocję, nowości produktowe, wyprzedaże itp. Stojaki sprawdzają się wszędzie tam, gdzie chcemy poinformować o czymś bezpośrednio przechodzącego klienta, sprawić aby wręcz „potknął” się i zwrócił uwagę na przekaz.

W kolejnych częściach cyklu „Reklama w małej firmie” przedstawiać będziemy inne przykłady reklamy zewnętrznej i wewnętrznej, a także wszelkie formy promowania małego przedsiębiorstwa.

Sprawdź również:

Reklama w małej firmie część 1

Rodzaje wizytówek

Jak wybrać nazwę firmy?

Pieczątki firmowe – nieobowiązkowe, ale przydatne

Gadżety firmowe – zbędny wydatek czy składnik sukcesu?